
Felsőoktatási intézmények rangsora: mi mennyi?

Amint az összehasonlításban látszik, nagy különbség van a hallgatói és az oktatói teljesítmények között. De vajon hogyan készül egy független, nemzetközi rangsor, és mire érdemes odafigyelni, ha egyetemet választunk?
Ehhez elég egy pillantást vetni arra három rangsorolási modellre, amelyek a nemzetközi felsőoktatási rangsorok legelismertebbjei. Az első a Sanghai rangsor (ARWU). Erről szoktunk gyakrabban hallani, itt valóban az ELTE van a legelőkelőbb helyen (a 300. és 400. hely között) a hazaiak közül és az SZTE a második (eggyel lejjebb, a 400. és 500. hely között). Az ARWU rangsorát 2003 óta publikálják, és az alapvető cél a kínai egyetemek rangsorolása volt. Számít a Nobel, és más magas rangú elismeréseket nyerő tudósok száma, a sokszor hivatkozott indexált publikációk, amelyekez az egyetem méretéhez viszonyítanak.
A második leghíresebb a THES tangsor, amely a Times Higher Education által publikált 400-as lista. Fontos mutatói a tanítás (tanulási környezet), nemzetközi ismertség (alkalmazottak és diákok), iparági bevételek (innováció), kutatás (mértéke, bevétele és hírneve), és a hivatkozások száma (kutatási befolyás). A 400-as listában nem szerepel magyar intézmény. A 2014-es rangsorban, amely a fejlődő országokat figyeli, az első 100 közé került a Debreceni Egyetem, a Semmelweis Egyetem és a Szegedi Tudományegyetem.
A harmadik fontos lista a Webometrics összeállítása, amely érdekes módon az intézmény webes megjelenését, illetve informatikai forgalmát veszi alapul, olyan mutatókkal, mint: hány külső oldal mutat az intézmény weboldalaira, hány és milyen aloldallal rendelkezik az alapdomain, hány szerkesztett dokumentumot publikálnak ezeken az oldalakon (pdf, doc, docx, ppt), és hány kiváló publikációval rendelkezik, amelyek kapcsolatba kerülnek más publikációkkal. Ebben a sorban az ELTE a 239., a BME a 405., az SZTE az 525. helyet foglalja el.
Érdekességként íme a legjobb 5 egyetem a 3 rendszerben:
ARWU |
THES |
Webometrics |
|
1 | Harvard University | California Institute of Technology (Caltech) | Harvard University |
2 | Stanford University | University of Oxford | Massachusetts Institute of Technology (MIT) |
3 | University of California, Berkeley | Harvard University | Stanford University |
4 | Massachusetts Institute of Technology (MIT) | Stanford University | University of California, Berkeley |
5 | University of Cambridge | Massachusetts Institute of Technology (MIT) | University of California Los Angeles UCLA |
Kép forrása: Harvard University
- SupremTovább
- Digitális kompetencia követelmények keretrendszerének megalapozása, javaslatokTovább
- Képzési projektekTovább
- Európai Parlament Nagykövet-Iskolája program során nyújtott szakértői támogatásTovább
- Kutatás az „Egész-intézményes megközelítés a fenntarthatóságra nevelésben” c. projekt keretébenTovább
- ÜzenőfalTovább