A CSMKIK Női Vezetői Klub vendégelőadója volt cégvezetőnk, Rózsahegyi Éva
Soha nem volt ekkora különbség a generációk között
Bár a munkaerőpiacon lévő négy generáció sok szempontból különbözik egymástól, ezt felismerve és megfelelően kezelve még hasznot is hozhat a sokszínűség a mindennapokban. A Női Vezetői Klub szerdai összejövetelén arról volt szó, kitől mit várhatnak a munkáltatók és hogyan fordíthatják a cég előnyére tulajdonságaikat.
Különleges témát választottak a Csongrád-Csanád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Női Vezetői Klubjának erre a hónapra: a munkahelyi generációs kihívásokról hallhattak előadást az érdeklődők. Rózsahegyi Éva, a Qualitas T&G Kft. cégvezetője szerint soha nem volt még akkora különbség a generációk között, mint most, köszönhetően az utóbbi évtizedek robbanásszerű technikai fejlődésének. A közgazdász, business coach hangsúlyozta: bár a generációkat születési év alapján rendszerezik, pont az évszámok nem jelentenek éles határvonalat.
– Ez is olyan, mint a horoszkóp: egy része igaz ránk, egy része pedig nem. Személyiségünket ugyanis a családi környezet és a személyes küzdelmek is befolyásolják – tette hozzá.
A baby boomer generáció az idősödő réteg a munkaerőpiacon. Életüket a háború utáni válság és újrakezdés, illetve a rendszerváltás határozta meg.
– Őket még a poroszos tekintélyelvűség és a hierarchia jellemzi, fontos számukra a tisztesség és a becsület. Ezt a korosztályt sokszor fenyegeti a munkahelyen a kiégés veszélye, amelyet azonban azzal, hogy a vezető odafigyel rájuk, fontosnak tartja a véleményüket és új kihívások elé állítja, el lehet kerülni – mondta Rózsahegyi Éva
Az X generációba az 1966-1979 között születetteket sorolják. Ők szüleik példájából érzékelték, hogy a siker kulcsa a tudás és a kapcsolatok. A karrier érdekében képesek a munka-magénélet egyensúlyát felborítani és korlátlanná tenni munkaidejüket. Fegyelmezettek, nem kérdőjelezik meg a szabályokat, megoldáskeresők és megbízhatók.
– Ők azok, akik karrierlehetőséggel és pénzzel remekül motiválhatók – mutatott rá a szakember.
Az Y generáció, vagyis az 1980 és 1995 között születettek nagy kihívást jelentenek a munkaerőpiacon, mert a maguk képére akarják formálni a munkahelyüket. Nem akarnak úgy élni, mint szüleik, nagyra értékelik a formalitásoktól mentes munkakörülményeket. Szembeszállnak a szabályokkal, ráadásul nem félnek a változástól sem, így könnyen továbblépnek.
– De nem a pénz jelenti számukra a fő motovációt, hanem a karrier. Éppen ezért őket az előrelépés, fejlődés lehetőségével lehet motiválni, valamint a rugalmas foglalkoztatási formák vagy munkakörülmények felajánlásával – fogalmazott a busines coach.
A Z generáció, amely a 2010-ig születettekkel zárul, a digitális technológia világában nőtt fel és a gyors impulzusokhoz szokott, ingerhajhász személyisége miatt nehéz megtanulnia a lassúságot, precizitást. Ennek a generációnak a személyközi kapcsolatok okozzák a legnagyobb kihívást, hiszen a virtualitásban élnek.
– Ők a Z generációhoz nagyon hasonlóan kezelhetők a munkahelyen – zárta a felsorolást Rózsahegyi Éva, aki kiemelte: a generációknak nincs közös nyelvük és csatornájuk, ami konfliktusok forrása lehet a munkahelyeken.
– Ha azonban megismerjük és elfogadjuk a különbözőségeket és ennek megfelelően kezelünk mindenkit, ezek jelentős része megelőzhető, a sokszínűség pedig még hasznot is hozhat a mindennapokban – zárta gondolatait.
- SupremTovább
- Digitális kompetencia követelmények keretrendszerének megalapozása, javaslatokTovább
- Képzési projektekTovább
- Európai Parlament Nagykövet-Iskolája program során nyújtott szakértői támogatásTovább
- Kutatás az „Egész-intézményes megközelítés a fenntarthatóságra nevelésben” c. projekt keretébenTovább
- ÜzenőfalTovább