Guide to Health – Erasmus+ együttműködés a mentális jóllétért

A mentális egészség egyre inkább központi szerepet kap az iskolai életben – nemcsak a diákok, hanem a pedagógusok szempontjából is. A Guide to Health Erasmus+ projekt erre az igényre épít: célja új szemléletet, gyakorlati eszközöket és innovatív módszereket biztosítani, amelyek támogatják a mentális jóllétet az oktatási intézményekben.
Az utunk nagyjából egy éve indult, 2024 májusában Szegeden, az első találkozóval. Itt áttekintettük a projekt főbb irányait és megkezdtük a annak megtervezését. Elindítottuk az ALARM nevű WP kidolgozását is. Minden partner két fővel képviseltette magát az eseményen. A találkozó legfőbb célja az volt, hogy alaposan bemutassuk a projektet: szó volt a projektmenedzsment kézikönyvről, a disszeminációs tevékenységekről és a pénzügyekről is. Röviden bemutattuk a WP-k tartalmát, valamint rögzítettük a legfontosabb határidőket, felelősségi köröket és mérföldköveket. A napokat kötetlen hangulatú közös vacsorák zárták, ami remek alkalom volt arra, hogy jobban megismerjük egymást.
A következő fontos állomás a 2024 novemberében Portugáliában tartott Transnational Project Meeting (TPM) volt. Itt a Qualitas képviselői bemutatták az önértékelő kérdőívek eredményeit. Szó volt a 2. WP hatásáról, és megegyeztünk, hogy annak vezetője november végéig összefoglaló dokumentumot készít az eredményekről. Elkezdődtek a következő WP előkészületei is, amely egy módszertani kézikönyvet tartalmaz mozgásos, szociális és művészeti tevékenységekkel, amelyek segíthetnek a szorongás, stressz, kiégés és érzelmi problémák kezelésében. Meghatároztuk, hogy melyik partner melyik fejezetért lesz felelős a 15-ből. Fontos téma volt a költségvetés és a tevékenységek nyomonkövetése is, amit szintén a projekt koordinátora, a Qualitas vezetett le. Kiemelt szerepet kapott a disszemináció: továbbra is menedzseljük a honlapot, a Facebook-oldalt és a hírleveleket, illetve létrehoztunk egy Instagram-profilt is @guidetohealth_project néven.
A TPM-mel párhuzamosan Portugáliában egy pedagógusoknak szóló workshop is zajlott. Ennek célja gyakorlati eszközöket és módszertant biztosítani a tanárok számára, hogy pozitív kapcsolatokat alakíthassanak ki az osztályteremben, valamint javítsák saját és diákjaik mentális egészségét. A képzés segített megérteni a 21. századi oktatás kihívásait, és bemutatott egy olyan átalakító oktatási stratégiát, amely az egyéni tehetség, érzelmek és gondolkodásmód megértésére helyezi a hangsúlyt a tanulási eredmények javítása érdekében. A fő fókuszpontok: egyéni értékek felismerése, kritikus gondolkodás ösztönzése, a tanítási stratégiák testreszabása és a diákok fejlődésének nyomon követése. Gyakorlati eszközök, mint a SWOT-elemzés és kreatív feladatok is helyet kaptak. Emellett különböző módszereket és technikákat ismerhettek meg a résztvevők a tanárok mentális egészségének megőrzésére, a stressz kezelésére, a kiégés megelőzésére és a konfliktusok hatékony rendezésére. Az elméleti tudást interaktív feladatok egészítették ki.
A legutóbbi mérföldkő a Görögországban, 2025 márciusában tartott TPM és workshop volt. A TPM-en mélyebben foglalkoztunk a projekt adminisztratív kérdéseivel annak érdekében, hogy minden gördülékenyen haladjon. A Qualitas – mint koordinátor – ismertette a belső és külső visszajelzéseket, valamint a közelgő adminisztrációs feladatokat. A partnerek bemutatták az e-guidebook első kidolgozott fejezeteit.
Ezzel párhuzamosan egy workshop is zajlott diákoknak és tanároknak, amelynek fő fókuszában a mentális egészség és a pozitív kapcsolatok álltak. A képzési anyag magas színvonalú eredménye volt a partnerek együttes munkájának. Sűrű volt a program, de az eredmények önmagukért beszéltek. A workshop során művészeti, dráma- és sporttevékenységekkel javítottuk saját mentális helyzetünket. A munkával teli hét olyan programokkal egészült ki, mint az olimpiai helyszín, Olympia meglátogatása. Az olasz csapat vezette tevékenységek a kiégéssel és az érzelmi intelligenciával foglalkoztak. Megtanultuk, hogyan készítsünk önarcképet, és hogyan fogadjuk el általa önmagunkat. Az „érzelemszigetek” csoportos kialakításával a résztvevők feltérképezhették erősségeiket és gyengeségeiket, valamint kidolgozhattak egy megküzdési stratégiát a negatív érzések elkerülésére. A házigazda, a görög csapat két drámaalapú foglalkozást szervezett a kiégés leküzdésére és a csapattagok közötti társas kapcsolatok erősítésére. A feladatok jégtörő és bizalomépítő gyakorlatokból álltak. A résztvevők ötletbörzével keresték személyes boldogságuk kulcsát, ezután egymástól inspirálódhattak. Részt vehettünk a „5 Rhythms” táncórán is, ahol megízlelhettük a tánc gyógyító erejét. A portugál partner fizikai aktivitásokkal járult hozzá a stressz és a kiégés oldásához. Egy piros lufi felfújása után ráírtuk a legnagyobb problémánkat, majd kidurrantottuk a gyakorlat zárásakor, hogy megszabaduljunk tőle. Vidám csapatversenyekkel és fitness játékokkal is csökkentettük a kiégést. Megtanultuk, hogyan végezzünk relaxációs gyakorlatokat masszázslabdával, és hogyan töltsük fel egymást és önmagunkat a mozgás és a pihenés segítségével.
Összességében a projekt már közel egy éve fut, és rendkívül eredményesnek érezzük. A mentális egészség kérdése egyre fontosabbá válik, és hálásak vagyunk, hogy értéket teremthetünk ezen a területen. A lelkesedésünk töretlen, és hiszünk abban, amit csinálunk.

📸 Kövessen minket Facebookon és Instagramon: @guidetohealth_project

Kövesse honlapunkat, és íratkozzon fel hírlevelünkre!

2023-2-HU01-KA220-SCH-000181724
Funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or the Tempus Public Foundation. Neither the European Union nor the granting authority can be held responsible for them.