Iskolavezető kerestetik – mindenhatás előny, de nem feltétel

Egy nemrég zárult nemzetközi projektben a szakértői csoporttal azt tűztük ki célul, hogy azonosítsuk, mi a közös az iskolavezetői feladatokban és az azokkal való megküzdésben Kelet-Európa szerte. A projekt eredményei szerint az iskolavezetés egyszerre tudomány és művészet is.

A kidolgozott kompetencia keretrendszer szerint a vezetőnek az alábbi területeken kell helyt állnia:

  • a tanítás és tanulás vezetése és irányítása,
  • a változás vezetése és irányítása,
  • önmaga vezetése és irányítása,
  • mások vezetése és irányítása,
  • és a szervezet vezetése és irányítása.

 

Mindezeket a feladatokat úgy kell ellátni, hogy közben különböző külső tényezőknek is meg kell felelni: a törvényi, vagy a gazdasági és szocioökonómiai környezet sajátosságait is szem előtt kell tartani. Mindeközben az oktatási rendszer központjában a diáknak kell állnia annak érdekében, hogy eredményes legyen, és valóban rátermett felnőtteket neveljen.

Ahogyan az elkészült tanulmány idézi az OECD álláspontját: a vezetés tekinthető a befolyásolás folyamatának is. Az iskolaigazgatóknak magas fokú stratégiai erőforrás-kezelési, és tanulás- és tanításirányítási készségekkel kell rendelkezni. Ezt leghatékonyabban tanulás (képzés), coaching, és gyakorlati tapasztalatok kombinációjával lehet elsajátítani és fejleszteni.

 

A program részletes záródokumentuma angol nyelven elérhető a tudástárból.