Felvételizni, de hova? Egy fontos szempont az intézményválasztáshoz

Három nap áll még a felsőoktatási intézményekbe felvételizők rendelkezésére, hogy leadják jelentkezésüket a szeptemberben induló képzésekre. Habár a rendszeresen frissülő kiadványoknak és az internetnek köszönhetően egyre szélesebb körben érhetők el információk, a céljainknak megfelelő felsőoktatási intézet kiválasztása nem egyszerű feladat.

Az egyetemi vagy főiskolai jelentkezési folyamat során több lényeges szempontot is érdemes mérlegelni. Ezek közül az egyik legfontosabb a diploma értékének kérdése, vagyis hogy a munkaerőpiacon mennyire keresett képzettségre tehetünk szert. Természetesen minden jelentkező olyan intézményt igyekszik választani, amely felkészíti őt az egyetem, főiskola elvégzését követő kihívásokra. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy sok esetben túlsúlyba kerül az elméleti felkészítés, így a gyakorlati tudás, vagy a munkavégzéshez szükséges készségek elsajátítása hiányos maradhat. A munkáltatók viszont olyan személyek alkalmazását helyezik előtérbe, akik szakmai felkészültségük mellett egyéb kompetenciáikban is alkalmasak az állás betöltésére.

Ma az egyetemi, főiskolai képzések fejlődése a kompetenciaalapú oktatási szemlélet felé tart. A felsőoktatási intézmények több módon is tehetnek azért, hogy a hallgatóik kompetenciáit fejlesszék. Ennek egyik módja, ha a képzés szervezői szoros kapcsolatot tartanak a munkaerőpiac képviselőivel, így a munkáltatók tapasztalatainak és visszajelzéseinek megfelelően módosíthatják képzésük tartalmát és formáját. A munkaerőpiac-képzőhely együttműködés során szakemberek segítségével elkészíthetik egy-egy szakma vagy munkakör részletes elemzését, amely tartalmazza azoknak a kompetenciáknak a listáját is, amikre az adott területen dolgozók számára kiemelten szükségesek. Ennek ismeretében a képzőhelyek számára is könnyebbé válik, hogy a legfontosabb készségek fejlesztésére koncentráljanak a kurzusok megtervezése során. Ez a folyamat lehetővé teszi azt is, hogy a hallgatók személyre szabott oktatásban részesüljenek.

A fent leírt kompetenciafejlesztési nézőpont több előnnyel is jár. Egyrészt a képzések naprakész és a munkaerőpiac számára is hasznos ismereteket, készségeket fejlesztenek. Másrészt a hallgatók már tanulmányaik alatt olyan feladatokkal találkozhatnak, amik felkészítik őket a későbbi munkájukra. Emiatt a jelentkezőknek érdemes olyan intézményt választaniuk, amely képzési szemlélete magába foglalja a készségek elsajátításának elősegítését.  Hazánkban egyre több felsőoktatási intézmény fektet nagyobb hangsúlyt a kompetenciafejlesztésre, és a képzések ennek megfelelő átalakítására. Az elmúlt időben például a Szegedi Tudományegyetem, illetve a győri Széchenyi Egyetem is részt vett hasonló célt szolgáló programokban.