Mit tanulhatunk az online játékoktól?

Sokak szerint nem vagyunk olyan jók a valóságban, mint a játékokban. Egy játék esetében hamarabb döntünk amellett, hogy a kudarcok ellenére ismét belevágunk, vagyis jobban hiszünk abban, hogy az akadályokat legközelebb le tudjuk győzni.

A játékoktól tehát önbizalmat nyerhetünk, de nem a játék az egyetlen olyan online elfoglaltság, amely kihozhatja belőlünk a maximumot. A bűntudat, tiltás és szülői aggodalom ellenére a tudatos online jelenlétnek számos előnye van, amelyek például a pszichológia, ezen belül a személyiségfejlesztés területén érvényesíthetők.

Az olyan játékokban, mint amilyen például a World of Warcraft (képünk forrása), az ember karaktere elé csak olyan kihívások érkeznek, amelyek megfelelnek az ő szintjének. Tehát mindig le tudja őket győzni. Nagy eséllyel elérhető egy úgynevezett „Epic win” (olyan győzelem, amiről nem is hitted, hogy képes vagy rá), és ez közvetlen pozitív visszacsatolást jelent, aminek hatására az önbizalom az egekbe szökhet. Ez a való világban nem mindig van így. Az online játékok sikerélményt nyújtanak.

Vannak tényezők, amelyek ellen szélmalomharc lenne küzdeni. Az online világ elterjedésével például a mobil internetezés és a videós kapcsolatok szinte mindenkinek elérhetővé válnak, olyan jövő felé haladunk, ahol egyre több kapcsolatunk áttevődik valamilyen mértékben az internetre. Gondoljuk csak végig, hány ismerősünk lakik tőlünk távol, akikkel időről időre skypeolunk? Hány és hány gyermekszületésről, esküvőről értesülünk a Facebookon keresztül? Érdemes hozzászokni ehhez a gondolathoz, és tudatosan élni az online világban.

Az aktív, tudatos online jelenlét valahol ott kezdődik, hogy feliratkozunk RSS hírcsatornákra, beállítjuk a Facebook biztonsági beállításokat, és igyekszünk elkerülni a csodálatos potencianövelőket és olcsó parfümöket kínáló emaileket. Beletartozik az is, hogy azt jelenítjük meg magunkról, amit láttatni szeretnénk. Spórolhatunk is az online világban, ha figyelemmel használjuk bankkártyánkat: ha van olyan szolgáltatás, amely online olcsóbb, és/vagy kényelmesebb. Csak hab a tortán, hogy az elektronikai cikkek, könyvek, bútorok világán túl, a humán szolgáltatások terén is számtalan lehetőséget nyit az internet. Elvégezhetünk tanfolyamokat anélkül, hogy tanárainkkal személyesen találkoznánk, kipróbálhatunk szimulált helyzeteket, sőt, igénybe vehetjük online tanácsadó szakember szolgálatait. Az online azonnali tanácsadástól megkaphatjuk azt, amit a cikk elején emlegetett játék is kínál: önbizalmat, és ami a legfontosabb, segítségével rádöbbenhetünk, hogy értékesebbek vagyunk, mint gondolnánk. Online segítséget kapunk diszkréten anélkül, hogy kitennénk a lábunkat a munkahelyről, akár egy kritikus főnök-beosztott vita utáni pánikhelyzetben, akár begubózva egy új munkaszituációban.

Mehetünk-e még ennél is tovább? Valóban meg lehet oldani a világ legnagyobb problémáit – éhínség, szegénység, elhízás, nemzetközi konfliktusok, vagy a klímaváltozás – pusztán azzal, hogy hetente világszerte 21 billiárd órányi időt töltünk online játékkal a jelenlegi, hozzávetőlegesen 3 billiárd helyett? Jane McGonigal egy TED (Technology, Entertainment, Design konferencia) videóban felvetette ezt a meglepő megoldást. A válasz: talán. Talán segíthet a problémamegoldásunkat olyan szintre fejleszteni, hogy hinni fogunk az epic win lehetőségében.

Jane McGonigal konklúziója, hogy az online játékosok Szuper Hatalommal megáldott Reményekkel teli Individuumok. Hisznek abban, hogy egyedül is képesek megváltoztatni világukat. Jane McGonigal azt is állítja, hogy az online világban elsajátított készségeket a való életben is hasznosítani tudjuk. Szerencsére ezt azok a kutatások is alátámasztják, amelyek nemcsak a játékot, hanem a többi viselkedést is vizsgálják. A kulcs tehát az, hogy ne kizárólag fogyasztóként viselkedjünk az online világban, inkább keressük azokat a lehetőségeket, amelyek segítségével eredményesebbek és boldogabbak lehetünk a valóságban is.